Translate

Fusy z kawy jako nawóz - czy działają na paprykę

Czy fusy z kawy nadają się na nawóz? Oto doświadczenie z papryką uprawianą w donicach.

Fusy z kawy na pewno nadają się kompostowania. Ale czy można je stosować jako naturalny nawóz do warzyw? Zrobiłam doświadczenie na papryce.

Paprykę w donicach uprawiam od lat. Do doświadczenia wybrałam odmianę Hungarian Yellow Wax, którą uprawiałam w donicach wiele razy.

Krok 1

Miskę fusów z kawy zebrałam w ciągu miesiąca. Aż się sama zdziwiłam, że było ich aż tak dużo.😏

Do wiaderka przerobionego na donicę wsypałam ziemię kompostową i dwie duże garście fusów z kawy.

Celowo nie dodałam więcej. Fusy z kawy mają bowiem odczyn pH 5,5, a papryka preferuje pH 6-7. Nie chciałam przesadzić.

Resztę fusów wrzuciłam do kompostownika.

Fusy z kawy zbierałam kilka tygodni.

Do donicy wsypałam mniej więcej dwie garście suchych fusów z kawy.

Fusy zostały wymieszane z ziemią kompostową. Na koniec posadziłam paprykę.

Krok 2

Dla porównania przygotowałam dwa identyczne wiaderka i też w nich posadziłam papryki odmiany Hungarian Yellow Wax. Dostały taką samą ziemię kompostową, jak papryka z fusami od kawy.

Jednej z nich dosypałam dodatkowo do ziemi garść starego, słomiastego kurzaka.

Podsumowując: trzy papryki zostały posadzone w:

  • Ziemi kompostowej z fusami kawy
  • Ziemi kompostowej z kurzakiem z kurnika
  • Ziemi kompostowej (samej)

Dla porównania posadziłam dwie inne papryki tej samej odmiany. Jedną - w samej ziemi kompostowej, Drugą - w ziemi kompostowej z dodatkiem słomiastego kurzaka.

Krok 3

Donice z paprykami ustawiłam od południa. Były tylko podlewane. Nie nawoziłam ich dodatkowo. W połowie sierpnia wyglądały, jak na zdjęciu poniżej.


Tak wyglądały papryki w połowie sierpnia. Pierwsza od lewej strony to papryka rosnąca w ziemi kompostowej (samej). W środku stoi papryka posadzona w ziemi kompostowej z kurzakiem. Z prawej strony (ta z pomarańczowym owocem) jest papryka rosnąca w ziemi kompostowej z fusami kawy.
Owoce z papryki uprawianej z kawą. Zdjęcie zrobione we wrześniu

Wnioski


  • Do momentu zawiązania owoców wszystkie papryki nie różniły się. Miały podobną liczbę kwiatów, wzrost, kolor liści.
  • Najlepiej owocowała papryka rosnąca w samej ziemi kompostowej. Owoców było najwięcej, były dobrze wyrośnięte.

  • Drugie miejsce otrzymała papryka posadzona w ziemi kompostowej z fusami kawy. Zbiór był niewiele mniejszy. Owoce jednak najszybciej dojrzały.

  • Najgorzej wypadła papryka posadzona w ziemi kompostowej z dodatkiem kurzaka. Owoców miała podobną liczbę, jak dwie pozostałe, ale nie wszystkie były wyrośnięte. Były też najbardziej blade. To było dla mniej największe zaskoczenie.😬
Kurzak był stary, z kurnika. Wygląda jednak na to, że jednak przesadziłam z jego ilością.

  • Wszystkie owoce, także niewrośnięte i blade, miały dobry smak.

Czy dodawać fusy z kawy do podłoża dla papryki? Można, choć jakiegoś wyjątkowego efektu nie ma.

Wcześniej robiłam inne doświadczenie z papryką. Na dnie donicy położyłam filtr papierowy z fusami z kawy.

Kawy było wtedy mniej. Doświadczenie opisuję TUTAJ

1 komentarz :

  1. Fajny eksperyment... Ja fusy daje pod hortensje... I też szczerze różnicy nie widzę... Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...