Translate

Jak siać dynie – ciekawostki i przesądy

Siew dyni jest prosty. Jednak przez wieki obrósł przesądami. Jak siać dynie – wierzchołkiem do góry, czy do dołu? To jeden z nich.

Czy dynię siać wierzchołkiem do góry, czy do dołu. To problem odwieczny😊

Dynia to warzywo ciepłolubne. W polskim klimacie dynie sieje się do gruntu w drugiej połowie maja. Można też przygotować rozsadę dynię – pomiędzy 20 a 30 kwietnia.

Przez wieki siew dyni obrósł przesądami, Najstarsze są z czasów co najmniej króla Zygmunta III Wazy (1566-1632). To ten król ma słynny pomnik w Warszawie – Kolumnę Zygmunta. Uwagi z czasów króla Zygmunta na temat siewu dyni zapisał Szymon Syreński w swoim słynnym „Zielniku” z 1613 roku(!).

Czy stosować się do nich w XXI wieku?

Wierzchołkiem do góry 

Gdzie nasiono dyni ma wierzchołek? Moim zdaniem to ten bardziej zaokrąglony.

Nasiono dyni siano wierzchołkiem do góry, jeśli miało wydać owoce długie. Pobierano je z górnej części owocu.

Dynia makaronowa Pyza jest podłużna.

Wierzchołkiem do dołu

Nasiona dyni sadzono wierzchołkiem do dołu, jeżeli pożądane były owoce okrągłe.

Znaczenie miało z jakiej części owocu dyni były pobrane nasiona. Z pochodzących ze środka owocu ponoć wyrastały dynie „brzuchate”, zaś z dolnej części – „rozwiązłe i szerokie”.😲

Moczenie nasion dyni

Dziś moczenie nasion dyni przed siewem jest sposobem na przyśpieszenie kiełkowania. Dawniej w ten sposób poprawiano… smak owoców. Nasiona dyni moczono w wodzie z cukrem, aby owoce były słodsze.

W wersji luksusowej dodawano pachnideł, np. z piżmem lub różą. Dynia, która wyrosła z nasiona wymoczonego w pachnidle, miała rodzić owoce o takim właśnie zapachu.

O moczeniu nasion innych warzyw w mleku, miodzie i nie tylko CZYTAJ TUTAJ

Dynia olbrzymia Bambino jest okrągła.

Pielenie dyni

Gdy już dynie sobie rosły, trzeba je było pielić. Dawniej było to zajęcie tylko niewiast. Podczas pielenia nie można było dyń dotykać ani między nimi chodzić „boby się banie zaraz w niwecz obróciły”.

Podsumowując, czy nasiona dyni siać wierzchołkiem do góry, czy do dołu? Moim zdaniem, nie ma znaczenia. Jednak można spróbować. Na kształt owoców ma wpływ odmiana, a nie z jakiej części owoców pochodzą.😎

13 komentarzy :

  1. Z kiełkowaniem dyń nie mam problemu, w każdej pozycji i konfiguracji ;)
    W tym roku sieję tylko wprost do gruntu.
    Nie chcą za to kiełkować nasiona papai... którą chciałam hodować oczywiście w doniczce i widziałam, że w Polsce się komuś udało. Zebrałam nasiona ze "sklepowego" owocu, który na pewno był dojrzały, i są jak zaklęte :( żadne namaczanie nie pomaga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może ma trochę za chłodno... Papaje podczas kiełkowania powinny mieć ponad 20 stopni

      Usuń
  2. Nigdy nad tym nie myślałam, chyba dotyczy to również cukinii?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia:) Ale można poeksperymentować

      Usuń
  3. Hmmm a to ciekawe. U mnie chyba siejemy na płasko hihi... O dziwo okrągłe i małe średnie i zdarzały sie nawet giganty hihi. A to ci niespodzianka. Próbujemy w tym roku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmmm... nigdy się nad tym nie zastanawiałam. Kładę płasko, tak jak ogórki. Może na emeryturze zacznę mieć takie dylematy? Teraz chyba żyję za szybko :) A swoją drogą, to tęsknię za takimi problemami.

    OdpowiedzUsuń
  5. z zaciekawieniem czytam. zbierać nasiona będę....

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale ciekawe, nigdy o tym nie słyszałam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ziarenko dyni wkładam do ziemi mocno podlewam i czekam na roslinke

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja w tym roku przesadzałem na wiosnę bez, dorzucilam trochę kompostu i po paru dniach coś mi wzeszło... Myślałam że to ogórki, okazało się że to dynia hokaido i jeszcze jakaś okrągła zielona mała... Mam od lata ful wypas dyń. - Jak były ułożone nie wiem...😅 Ale gigantów nie było ani też rozwiązłych... 🤭😜

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...