Translate

Czy watę można kompostować

 Do kompostowania nadaje się wata bawełniana. Jest też wata bawełniano-wiskozowa oraz wiskozowa. Tych do kompostu nie należy wrzucać.

Resztki waty, na której rosła rzeżucha.

Na wacie często uprawia się rzeżuchę. Po 1-2 tygodniach rzeżucha zostaje zjedzona. Resztki waty można wrzucić do kompostownika, ale jeśli była bawełniana.

Wata bawełniana jest produkowana z włókien, które otaczają nasiona bawełny. To materiał w 100% naturalny.  I najlepszy do uprawy rzeżuchy.😎

W sklepach jest też tańsza (niewiele) wata bawełniano-wiskozowa oraz wiskozowa. Wiskoza to materiał sztuczny, ale produkowany na bazie celulozy, czyli z drewna. Do jej produkcji używa się dużo chemii. Mieszkałam kiedyś blisko fabryki wiskozy. Ubocznym skutkiem produkcji był niesamowity fetor w nocy – jak zepsute jaja.😨

Zrobiłam doświadczenie, by pokazać, jak szybko rozkłada się wata bawełniana. Warto ją kompostować, zamiast wyrzucać do zwykłych śmieci.

Waty wrzuconej do kompostownika oczywiście bym nie znalazła, bo tak szybko „znika”.😎

Watę, na której rosła rzeżucha, włożyłam  na początku marca do doniczki. Następnie donicę napełniłam ziemią i uprawiałam w niej warzywa.

Kompostowanie waty
                                                            Resztki waty na dnie doniczki.

Od marca do połowy w maja w donicy rósł szpinak. Gdy został zjedzony – w tej samej ziemi – posadziłam paprykę.

                                   Doniczkę napełniłam ziemią i posiałam szpinak. 

Papryka rosła na wacie aż do pierwszych dni września. Po zjedzeniu wszystkich owoców mogłam wyjąć bryłę korzeniową papryki z doniczki. Po wacie bawełnianej nie było śladu. W sumie była w donicy 6 miesięcy. Nie zostało ani jedno widoczne włókno.

Bryła korzeniowa papryki - po wacie nie został nawet ślad.




Podobnie jak watę, można kompostować „kwiaty” bawełny (w rzeczywistości to włókna otaczające nasiona bawełny). To dość popularny i egzotycznie wyglądający dodatek w bukietach, zwłaszcza suchych. Gdy się przykurzą, można je wrzucić do kompostownika. Podczas wybierania kompostu na pewno ich już nie znajdziecie.

Resztki waty w kompostowniku.


Resztki bawełny z suchego bukietu w kompostowniku.




 

 

 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...