Translate

Papryka – jak uprawiać w donicach

W donicach można uprawiać paprykę o owocach drobnych i dużych, słodką i ostrą. Uprawa nie jest trudna. Niezbędny jest słoneczny balkon lub taras. 

W donicach bardzo dobrze rośnie papryka drobnoowocowa (na zdjęciu jest odmiana Mambo Orange). Jednak uprawiać można tez papryki o dużych owocach.


Paprykę uprawiam w donicach od lat. W ogrodzie brakuje mi na nią miejsca, a poza tym traktuję paprykę nie tylko jako warzywo, ale i roślinę ozdobną. Kolorowe owoce są piękną dekoracją.

Ogólnie papryka doniczkowa nie jest trudna w uprawie. Jednak nie każda odmiana równie dobrze plonuje w donicach, jak w gruncie. Bardzo dobre do uprawy w donicach są papryki chili. Z odmian o dużych owocach świetna jest Oda (fioletowa).

Jedna z zalet papryki to możliwość jej zjadania, gdy nie jest w pełni dojrzała. Smakuje dobrze nawet jeśli jest jeszcze zielona. Dzięki temu, nawet gdy uprawa papryki nie całkiem się uda, zawsze i tak coś trafia na talerz.

Papryka Oda wyhodowana w donicy.

Uprawa papryki w donicach:


1. Słoneczny balkon albo taras

Papryka bardzo lubi słoneczne stanowiska. W półcieniu rośnie słabo.

Najlepsze dla papryki są balkony i tarasy od południa. Udaje się też uprawa od strony zachodniej lecz owoce dojrzewają dłużej, zwłaszcza czerwonych odmian.

Paprykę, np. chili,  można też uprawiać na parapecie w mieszkaniu. Jednak wtedy też trzeba jej zapewnić jak najwięcej słońca. No i trzeba wcielić się w rolę pszczółki, czyli zapylać kwiaty pędzelkiem.

2. Jak duża donica

Papryki doniczkowe zwykle osiągają 50-70 cm wysokości. Nie muszą mieć tak dużych donic jak np. pomidory. Dobrze rosną nawet w doniczkach o pojemności 5 litrów. Jednak – jeśli jest możliwość – warto je sadzić w donicach o pojemności około 10 litrów.

Papryka ma mocny system korzeniowy Gdy donica jest mała, korzenie przerastają przez otwory w dnie donicy.  

3. Ziemia

Papryka lubi żyzną, dobrą ziemię. Najlepsza jest ziemia kompostowa. 

Podłoże można też kupić w Sklepie Niepodlewam. Ziemię uniwersalną warto wymieszać przed sadzeniem papryki z granulowanym nawozem naturalnym, np. guano lub owczym (garść na 10 litrów ziemi).

4. Termin siewu

Paprykę uprawia się z rozsady. Nasiona sieje się 1-20 marca. Gdy się zapomni o tym terminie, można ewentualnie siać paprykę do końca marca. Dlaczego nie później? Polskie lato jest dla papryki zbyt krótkie i za mało słoneczne, by jej owoce zdążyły dojrzeć. Można się po prostu rozczarować, że papryka rosła bujnie, a prawie nie owocowała. To efekt zbyt późnego siewu.

Nasiona można wysiać do skrzynki (na głębokość 0,5-1 cm) i przepikować papryczki do osobnych doniczek, gdy wypuszczą po jednym liściu właściwym.

Jednak w uprawie doniczkowej wygodniej od razu posiać po jednym nasionku do osobnych, małych doniczek. Nie trzeba wtedy pikować papryki, czyli pracy jest mniej. Papryka wschodzi szybko – zieleni się już po 7-10 dniach.

Do dużych doniczek paprykę przesadza się dopiero po koniec maja lub nawet na początku czerwca. Wtedy paprykę na stałe wystawia się na balkon.

Wcześniej paprykę też wystawia się balkon, ale tylko w ciepłe dni. Gdy jest chłodno, paprykę trzeba koniecznie wstawić do mieszkania (łatwiej to zrobić, gdy doniczki są małe). To warzywo wybitnie ciepłolubne. Paprykę niszczy najmniejszy mróz.

Paprykę najwygodniej siać po jednym nasionku do osobnych doniczek. Wtedy nie trzeba jej pikować.

5. Podlewanie

Papryka lubi umiarkowane, systematyczne podlewanie. Gdy zawiązuje owoce, potrzebuje więcej wody. Łatwo to zauważyć, bo ziemia w donicy szybko wtedy wysycha.

Papryka dobrze znosi krótkie przesuszenie. Jednak jeżeli przesuszenie jest zbyt długie i panują upały, owoce mogą być atakowane przez suchą zgniliznę papryki (owoce mają gnijące plamy). Nie jest to choroba zaraźliwa. Nie wszystkie odmiany papryki są na nią wrażliwe. Niewrażliwa jest np. papryka Oda. Dlatego to dobra odmiana na balkon dla tych, którzy wychodzą rano do pracy, wracają późno i nie są w stanie podlewać roślin na balkonie w środku dnia.

Bryła korzeniowa papryki wyjęta z doniczki po sezonie. Moje papryki doniczkowe ściółkuję (zwykle słomą), by ograniczyć wysychanie ziemi i podlewanie.

6. Nawożenie

Papryka lubi nawożenie, zwłaszcza gdy zaczyna kwitnąć i owocować.  W uprawie doniczkowej można zastosować raz w tygodniu nawóz na bazie odchodów dżdżownic. Warto też mieszać granulowane nawozy naturalne z ziemią przed sadzaniem papryki (patrz punkt 3).

Moją paprykę nawożę też gnojówkami roślinnymi, np. z pokrzywy. Jednak na balkonie nie polecam takich gnojówek, bo śmierdzą (sąsiedzi mogą za to znienawidzić).

Papryka Kaskada (na różnych etapach dojrzałości) wyhodowana w donicy. Ta odmiana jest trudniejsza w uprawie doniczkowej niż w gruncie (nie dla początkujących).

Jakie inne warzywa możesz uprawiać na balkonie CZYTAJ TUTAJ

51 komentarzy :

  1. Swoje papryczki najlepsze. Córcia uwielbia my z resztą też,zawsze świeże, pachnące i targ blisko. Śmieje się bo uprawialam w zeszłym roku papryczke czili. Masakra była gdy ktoś z gości miał spróbować. Uwierz mi była tak ostra że niektorym robiło się niedobrze a inni zapijali kwasem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Natchnęłaś mnie, żeby spróbować z tą papryka na balkonie. Mam mnóstwoo słońca. Nie tak dużo roślin lubi takie duże nasłonecznienie...
    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia:) Przy okazji można coś schrupać

      Usuń
    2. Ja mam paprykę w doniczce w domu jak ją odwracać jak słońce świeci

      Usuń
  3. Pomidorki koktajlowe uprawiam co roku, ale papryki nie próbowałam. Zachęciłaś mnie jednak. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej. Mam paprykę słodką dużą na grządce, ale nie zdążyła dojrzeć, bo lato i jesień jej nie rozpieściły... Jak myślisz, czy mogę ją przenieść do donicy i dalej hodować w domu? Bo jeszcze się szklarni nie dorobiłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu i szklarnia by nie pomogła, niestety... Problem i tak by był z brakiem światła. W tym roku proponuję już odżałować paprykę. A w przyszłym posiać paprykę na rozsadę wcześniej, najlepiej 1-20 marca. Wtedy zdąży z owocowaniem:)

      Usuń
  5. Rozsadę posiałam wcześniej w domu a na grządkę wysadziłam po 15 maja już spore roślinki. Może miały za mało światła w tym miejscu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe. Ogólnie lato 2017 było ciepłe, ale słońca za mało.

      Usuń
  6. Witam, czy można zpylac papryczki różnego gatunku między sobą tzn. Pyłki z papryki x na kwiaty papryki y i odwrotnie, czy to już będzie krzyżówka

    OdpowiedzUsuń
  7. Można:) To już będzie krzyżówka i nowa odmiana, podobna do rodziców albo inna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam, na początek powiem, że bardzo lubię ten blog. W tym roku zaczynam przygodę właśnie z papryką w doniczkach i tak się zastanawiam, czy nadają się takie podłużne doniczki jak na kwiatki balkonowe ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:):)

      Podłużne, takie jak typowe skrzynki balkonowe, to się nie nadają. Lepsze są wysokie, np. zrobione z kosza na śmieci albo wiaderka. Ja mam dużo już od kilku sezonów z koszy na śmieci z IKEA (4 zł sztuka) i wiaderek z Biedronki (ok. 5 zł sztula). Tylko trzeba dziurki w dnach zrobić:)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuje za odpowiedź ;) a może groch zielony nadaje się do takich balkonowych skrzynek ? zainspirował mnie inny post :) Pozdrawiam Marta

      Usuń
    3. Groch można spróbować posiać w takich skrzynkach:) Ale pod koniec zawiązywania strąków może mu się robić ciasno. W skrzynkach balkonowych dobrze będą rosły np. bazylia czy rukola.

      Usuń
    4. Dziękuje za rady, spróbuje z grochem, w ogródku też zawsze mam ciasno, ale jakoś roślinki dają radę. Na balkonie mam kratkę, żeby koty nie uciekły, to myślę że groch będzie miał tam dobre miejsce. Pozdrawiam

      Usuń
    5. Można groch, a potem w tej samej ziemi paprykę:) Tylko korzenie grochu warto zostawić w ziemi (wiążą azot)

      Usuń
    6. Groch można sadzsa w doniczkach, pięknie rośnie i owocuje. U moich dziadków na balkonie rósł 😊

      Usuń
  9. Witam, dopiero zaczynam swoją przygodę z ogrodem i własnymi warzywami. Mam już rzodkiewki, sałatę, pomidorki i cukinia. Kupiłam 1 sadzonkę papryki, tak na próbę. Ale gdzieś mi się obiło o uszy, że potrzebuję conajmniej 2 sadzonek aby zaowocowały, czy to prawda? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papryka jest samopylna:) Z tym że owoce są bardziej kształtne, gdy pyłek pochodzi z innego krzaczka

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  10. A co zrobić z krzaczkiem papryki po sezonie? Mam na balkonie i nie wiem czy dalej podlewac czy pozwolić uschnac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo wyrzucić, albo przeznaczyć na kompost:) Można kompost robić też na balkonie:

      http://niepodlewam.blogspot.com/2017/05/kompostownik-na-balkonie-jak-zrobic-w.html

      Usuń
    2. krzak papryki miał wiele kwiatów ,ale wydał jeden duży owoc, zrzucił liście i wypuścił nowe, i już ma pełno kwiatów, ale opadają nie wydając plonu.Szkoda.Czyli jest, jak wieloletnie drzewo.

      Usuń
  11. Smak papryki z własnej uprawy nie może się równać z żadną inną papryką :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam!
    Zasadziłem troche mocniejsze papryczki, tj. Carolina reaper i scorpion trinidad, czytałem, że sporo nasionek może się nie przyjąć, więc zasadziłem więcej, ale szczęście i zarówno pech chciał, że teraz mam 12 sadzonek. Nie mam tyle miejsca na parapetach, żeby to wszystko w 5 litrowych donicach trzymać. Jest jakaś szansa, że coś z tego będzie w mniejszych donicach?

    OdpowiedzUsuń
  13. Z kiełkowaniem papryki to prawda: Rzadko wszystkie kiełkują...

    W donicach mniejszych niż 5 l będzie trudno... Próbować można, oczywiście. Ja w takich sytuacjach rozdaję nadprogramowe sadzonki papryki. Chętnych jest mnóstwo:)

    OdpowiedzUsuń
  14. No moje papryczki mają już paczki kwiatów. Podobno trzeba je obciąć i dopiero czekać na kolejne, bo te pierwsze zbyt osłabiają roślinę i potem wolniej rośnie..

    OdpowiedzUsuń
  15. pełno kwiatów na krzaku dużej papryki, ale żadne nie wydają owoców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Albo brak owadów zapylających, albo późna odmiana

      Usuń
  16. Cześć, mam paprykę którą dostałam w doniczce jak miała już owoce (we wrześniu), trzymam na oknie w mieszkaniu i teraz znowu zakwitła. Co zrobić żeby coś z tego było?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pędzelkiem musnąć kwiaty:) Jest spore prawdopodobieństwo, że zawiążą się papryczki. Ale nie dojrzeją, bo już jest za mało słońca. Oczywiście można je zjeść niedojrzałe:)

      Usuń
  17. Dziękuję, bardzo pomógły mi te rady :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzień dobry.
    Czy papryka dojrzewając staje się ostrzejsza?

    OdpowiedzUsuń
  19. Odwrotnie: może stawać się łagodniejsza, a nawet słodka. Ale nie wszystkie odmiany łagodnieją w smaku po dojrzeniu.

    OdpowiedzUsuń
  20. A to szkoda. Mam habanero i nie jest zbyt ostra. Dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja mam paprykę i ziemia jest czasami sucha co zrobić

    OdpowiedzUsuń
  22. Teraz słońce świeci i jest przechylona w stronę dzwi to mam do okna ja przechylic

    OdpowiedzUsuń
  23. Odpowie ktos na moje pytanie

    OdpowiedzUsuń
  24. Odpowiedzi
    1. Nie trzeba odwracać doniczki, choć można (nie zaszkodzi). Po posadzeniu na miejsce stałe się wyprostuje.

      Jeśli papryka ma być posadzona w donicy, trzeba jej dać podpórkę. Bo będzie się przewracała pod ciężarem owoców. Miłego dnia!

      Usuń
  25. Mój 4-latek postanowił wsadzić do ziemi nasionka sklepowej papryki. Myślałam, że nic z tego nie będzie, ale urosły, a Gagatek jest strasznie z siebie zadowolony, że będziemy jeść własne papryki. Kwiatów nie mają, chodzi na największej chyba pojawiają się jakieś pączki. Mam balkon południowy, ale bardzo często grasują mi tam mszyce. Na razie papryka stoi w domu, żeby jej nie zjadły. Czy mszyce chętnie zasiedlają się na paprykach? Jakby nam zjadły, syn byłby zdruzgotany (rok temu zjadły nam fasolę, nadal płacze, jak sobie przypomni).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mszyce rzadko atakują paprykę:) Lepiej wynieść paprykę na balkon:) Tam będzie miała więcej słońca i szybciej zakwitnie. Gagatek zapowiada się na ogrodnika:)

      Usuń
    2. Jak to rzadko?!
      Dwa lata temu miałem papryki na parapecie a mszyce byly straszną zmorą. Bardzo szybko się rozmnażają. Jedyna szansa to codziennie ogladac wszystkie liscie z obu stron i zabijać te szkodniki. Niestety gdy przez ok. 3 tygodnie nie doglądalem roslin z powodu wyjazdu to co zastalem potem to totalna katastrofa - mnóstwo mszyc w różnym stadium rozwoju i mnóstwo "jaj", w dodatku wszystko pokryte paskudną wydzieliną-spadzią.

      Usuń
    3. Może w nawozie było za dużo azotu? Maszyce od razu go wyczuwają...

      Usuń
  26. Posiałam późno( maj) na parapecie, urosły listki,przepikowałam,zawiozłam na południe Pl i na balkonie zakwitła(wrzesień)Są tylko 2 owoce,ale są. Są meszki i muszki w donicy,2 larwy wylazły na liściach i je pocięły trochę. Wsypałam fusów z kawy bo czosnek z wodą nie pomógł. Nawoziłam skórkami banana i innych z wodą. Nici z tego będą ale zielono mam. Nie znam się i te mszyce i muszki mnie irytują, bo tłukę je a one znów nowe. Mszyc nie widać już. Uffff mam podłużne 3 doniczki a w nich po kilka łodyżek. Źle��ale jakoś urosły�� 2 maleńkie papryczki to moja radość.��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sukcesem jest wyhodowanie owoców papryki w październiku:) Do nawożenia papryki lepiej używać czegoś konkretniejszego:)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...