Translate

Truskawkopoziomka i inne krzyżówki

Krzyżowanie różnych gatunków roślin owocujących jest w ogrodzie jak najbardziej możliwe. Szczególnie interesujące są samoistne mieszańce. Mi udało się wyhodować własną truskawkopoziomkę. Ojcem jest truskawka, a matką - poziomka leśna.

Oczywiście nie wszystkie rośliny owocujące da się skrzyżować. Są jednak takie, u których jest to całkiem proste i może przebiegać w sposób naturalny - przez przeniesienie pyłku dzięki pszczołom czy trzmielom. Do takich roślin należą np. truskawki i poziomki oraz malina i jeżyna.

Truskawkopoziomka

W moim ogrodzie truskawka i poziomka leśna skrzyżowały się same. Mój udział w tworzeniu nowego gatunku polegał na tym, że zwróciłam uwagę na nietypowe siewki "poziomki" w leśnej części ogrodu.

Rosła ich cała kępa, tak jakby wyrosły z jednego owocu, który opadł na ziemię, oraz wyróżniały się ogromnymi liściami. Przesadziłam je do ogrodu do testowania. I faktycznie - to jest krzyżówka.


Owoc krzyżówki truskawki (ojciec) z leśną poziomką (matka) - jest kilka razy większy niż zwykłych poziomek. Owoce odziedziczyły smak po obu rodzicach, ale kształt - raczej po mamie, czyli poziomce. 


                               Dla porównania: owoce poziomki leśnej z mojego ogrodu.


Próbowałam sadzić truskawkopoziomki w lesie, obok poziomek leśnych, ale rosły słabo. Za to na grządkach, w pełnym słońcu, rozwijają się i owocują pięknie. Wygląda więc na to, że mają wymagania truskawki.

Po trzech latach uprawy zaobserwowałam jeszcze jedną cechę - wypuszczają rozłogi jak poziomka leśna. Jest ich mnóstwo i gdyby nie były usuwane, zagłuszyłby rosnące obok truskawki.

                                 Kwiaty truskawkopoziomki mają wielkość kwiatów truskawki.


                Truskawkopoziomki ścółkuję najczęściej słomą, ale czasem także trocinami.

Inne owocujące mieszańce

Malinojeżyna

 Podobnie jak truskawka i poziomka, malina i jeżyna mogą krzyżować się same. Co wyjdzie, zależy od odmian rodziców (a mogą być bardzo różne), więc za każdym razem jest niespodzianka. Niektóre mają kolce, inne - nie. Różne mogą być też kolory owoców - czerwone, czarne lub coś pomiędzy nimi.
Malinojeżyny można też kupić i to w odmianach, np. "Loganberry", wyhodowaną ponad 100 lat temu.
Owoce malinojeżyn uważam za smaczne, ale wolę jeżyn i malin osobno:)

Porzeczkoagrest 

To krzyżówka porzeczki czarnej oraz agrestu. Można je czasami kupić w sklepach ogrodniczych (samoistne mieszańce są ponoć trudne do wyhodowania). Jadłam kiedyś ich owoce, ale - nic specjalnego. Za to krzewy ładnie rosną i rzadziej chorują niż ich rodzice.

Truskawkomalina 

W rzeczywistości nie jest to krzyżówka lecz gatunek maliny. Nazywana jest tak ze względu na kształt owoców, które wyglądają jak truskawki.
Miałam kilka lat truskawkomalinę, ale zrezygnowałam z niej. Plon był niewielki - tyle tylko co do dekoracji deserów. Poza tym trzeba było ją sporo podlewać, a ja tego unikam.

Nieszpułka zwyczajna

Jest pradawnym drzewem owocowym, które ma w sobie geny głogu jednoszyjkowego (choć prawdopodobnie nie wszystkie okazy).

Więcej o nieszpułce piszę tutaj:
http://niepodlewam.blogspot.com/2013/06/nieszpuka-zwyczajna-pradawne-drzewo.html

1 komentarz :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...