Translate

Odczyn pH fusów kawy – kwaśny czy zasadowy

Fusy kawy można wyrzucać na kompost – to nie ulega wątpliwości. Czy mają odczyn pH kwaśny, czy zasadowy? Oto wynik badania.

Jedni twierdzą, że fusy kawy są kwaśne i sypią je – jako nawóz – pod rośliny lubiące kwaśną ziemię, np. borówki amerykańskie i rododendrony. Inni wręcz odwrotnie – uważają, że fusy kawy są zasadowe (alkaiczne).
Jak jest naprawdę? Fusy kawy są kwaśne czy zasadowe? Sprawdziłam.😎

Krok 1

Do badania użyłam pasków wskaźnikowych do mierzenia pH oraz wody destylowanej. 
Fusy wzięłam z kawy zaparzonej w ekspresie.



Krok 2

Szczyptę fusów kawy wsypałam do filiżanki. Następnie wlałam łyżkę wody destylowanej.


Krok 3

Poczekałam chwilę, by fusy kawy opadły na dno filiżanki.



Krok 4

Włożyłam na chwilkę pasek wskaźnikowy.



Krok 5

Po odczekaniu pół minuty odczytałam wynik. Wystarczyło porównać ze skalą pH.

Wynik: fusy kawy mają odczyn pH 5,5, czyli kwaśny.



Krok 6

Aby się upewnić, że wynik jest prawidłowy, jeszcze raz zmierzyłam pH fusów kawy. Użyłam innego paska wskaźnikowego. Wynik był ten sam – pH 5,5.


Warto wiedzieć


  • Odczyn pH 5,5 jest trochę za wysoki dla borówek amerykańskich. Jednak, jeśli mają bardzo kwaśną ziemię - np. tak jak u mnie około pH 4 – fusami kawy można je od czasu do czasu podsypać.

Odczyn pH 5,5 lubią takie rośliny ogrodowe jak: agrest, hortensja, magnolia, malina, poziomka, różanecznik, truskawka.

Wykaz pH dla krzewów i drze owocowych CZYTAJ TUTAJ


  • Większość roślin pokojowych także lubi odczyn pH 5,5. Problem w tym, że w donicach fusy kawy mogą pleśnieć.  Po prostu w doniczkach nie zachodzi taki rozkład materii organicznej, jak w kompostownikach.

Lepiej nie podsypywać fusami kawy np. pelargonii oraz fuksji. Bo preferują wyższy odczyn pH.

Wykaz pH dla roślin doniczkowych CZYTAJ TUTAJ


  • Czy można kompostować fusy kawy razem z filtrami? Tak! 


Jak szybko rozkładają się filtry do kawy CZYTAJ TUTAJ

5 komentarzy :

  1. A gatunek kawy nie ma znaczenia? Niektóre kawy są kwaśne inne łagodne. Ja wrzucam fusy na kompost. Nie wiedziałam, że truskawki lubią kwaśną ziemię :-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To były fusy z kawy Tchibo:) Wydaje mi się, że to nie ma znaczenia co do smaku kawy.

      Usuń
    2. Bardziej chodzi mi o odmiany arabica, robusta ;-) Zaczęłam zbierać fusy, żeby rzucić je pod truskawki :-)

      Usuń
  2. Oo i teraz już mam 200% pewności że jednak fusy są kwaśne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fusy z kawy należy przekompostować i już.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...