Translate

Bąble na liściach porzeczki

Szpecące bąble i pęcherze  w czerwonym lub żółtym kolorze na liściach porzeczek to efekt działalności mszycy porzeczkowo-czyściecowej. Smakują jej wszystkie odmiany: czerwone, białe, czarne... Łatwo ją wytropić - wystarczy odwrócić zaatakowany liść. Na spodniej części widać żółtozielone owady, tworzące kolonie. W czerwcu ten gatunek mszycy przenosi się na innego żywiciela - czyściec. Niestety, zniekształcone liście zostają.

Objawy żerowania mszycy porzeczkowo-czyściecowej: pęcherze i wybrzuszenia przebarwiające się na czerwono i żółto

Moim zdaniem w ogrodach nie ma potrzeby chemicznego zwalczania mszycy porzeczkowo-czyściecowej. To tak jakby strzelać z armaty do wróbla. Najlepiej obserwować porzeczki i gdy tylko pojawią się pierwsze zdeformowane liście po prostu je obrywać i wyrzucać. Ja zakładam rękawice i robię to tak:


video

Co zrobić, gdy porzeczka jest cała w bąblach i pęcherzach? Nic, ponieważ mszycy już na niej nie ma (albo prawie nie ma) - odleciała na czyściec. Lepiej porzeczkę zasilić kompostem, żeby ją wzmocnić po inwazji. Za rok zaś trzeba pamiętać o obrywaniu pierwszych zaatakowanych liści.



4 komentarze :

  1. Rewelacyjny blog :) , odnośnie mszyc na porzeczkach miałem przeczucie żeby nie pryskać i Pani to potwierdziła , super...

    OdpowiedzUsuń
  2. bardzo dobra rada! ja miałam mszyce na wszystkich czubkach porzeczek czarnych - na każdym pędzie się zabunkrowały! też obrywałam, bo nie uznaję chemii, a potem pryskałam gnojówką z pokrzyw. ale mszyc bardzo dużo było w tym sezonie na wszystkich możliwych roślinach u mnie - walka z wiatrakami niestety... :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja obrywam liścieco roku i z roku na rok coraz mniej liści zaatakowanych. Teraz po 3 roku wywaliłem do czerwca może z 40 liści, a w 1 roku wywaliłem ich chyba ze 10 razy tyle, prawie cała porzeczka obsypana była. Myślę, że za rok liści będzie jeszcze mniej.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...